Home / theater / Nieuw Utrechts Toneel

SAP sprak met..

Nieuw Utrechts Toneel

19-10-2006 | theater | 
|
Begin oktober beleeft de nieuwe Utrechtse toneelgroep NUT (Nieuw Utrechts Toneel) haar kick-off in Kikker. Tijd voor SAP om kennis te maken met de jonge makers Boris van Bommel, Floor Leene en Greg Nottrot. Op het terras van een café waar binnen ijverig Theatersport wordt bedreven, vliegen de quotes over tafel: "Waarom mag ik niet zeggen dat Madonna mijn voorbeeld is? Omdat ze niet met z’n drieën is? Met Christina en Britney erbij wel!"
Tekst: Chris Geense



"Er is echt wat aan de hand in Utrecht, qua toneel," vertelt Greg enthousiast. "Volgens mij is dat al een tijdje niet meer gebeurd. Er zijn de laatste tijd veel nieuwe, jonge theatergezelschappen ontstaan, die volgens mij erg de moeite waard zijn om te volgen. 't Barre Land is voor ons een voorbeeld, qua structuur en houding," zegt Greg. "Net zoals Aluin," vult Floor aan. Ook het NUT kent geen hiërarchie in de onderlinge verhoudingen. "Wij met z’n drieën zijn de artistieke kern, Michiel van Schijndel is onze zakelijk leider," legt Greg uit. "Eens in de zoveel tijd komen we bij elkaar en bespreken we, per project, de rolverdeling." Voor april ligt er een stuk in de planning voor één oudere acteur en vijf actrices. Greg neemt de regie voor zijn rekening, Floor één van de rollen, en omdat Boris niet door kan gaan voor een 'oudere man' (Boris: "Of voor vijf actrices.."), worden er spelers van buitenaf bij betrokken.

Hebben ze meer voorbeelden, of inspiratiebronnen? "Jiskefet," zegt Boris. "Jiskefet?" Greg kijkt verschrikt op. "We hebben het over serieus toneel en jij komt met Jiskefet?!" Boris houdt voet bij stuk. "Ja. Ik vind ons ook wel iets Jiskefetachtigs hebben." Greg schudt zijn hoofd, terwijl Boris onverstoorbaar vervolgt: "Een groep vrienden, die samen iets nieuws begint, met zo’n idee van: Wij drieën die de wereld veroveren..." Met hetzelfde enthousiasme waarschijnlijk, en dan ook met een houding die zich aan niets of niemand conformeert, waardoor je juist uitgroeit tot iets groots? Greg veert op. "Ja! Inderdaad. Wat een goed voorbeeld, Boris. Wel een beetje lullig van je, Floor, om dat gelijk zo af te branden."



"Het verhaal van de 'gewone man' met zijn 'eigen Griekse tragedie' is op het moment erg in," weet Boris. Floor vertelt: "In Man Bijt Hond werd gevraagd: 'Welk moment blijft u voor altijd bij?' Een voorbijganger antwoordde dat dat het moment was waarop ze hoorde dat haar zoontje nog maar kort te leven had. Zoiets heftigs, zo plotseling verteld." De schijnobjectiviteit van een programma als Man Bijt Hond fascineert Greg. "Ook bij theater houd ik van die documentaireachtige manier waarop de werkelijkheid kan worden weergegeven. Je kunt beïnvloeden wat het publiek uiteindelijk ziet, door het heel individueel te maken, in te zoemen op details. Je kunt daarmee een bepaald wereldbeeld laten komen bovendrijven."

NUT ontstond ooit als werktitel, maar dat ging al gauw een eigen leven leiden. De naam kwam voort uit het idee om de stad in de groepsnaam te verwerken, en het pretentieuze eraan is opzettelijk. Greg: "Het is natuurlijk dé vraag. Wat is het nut van theater? Wat is het nut van deze voorstelling?" Floor: "We waren eerst bang dat mensen de knipoog niet zouden zien, maar al gauw bleek dat ze er wel doorheen prikken." In wisselende samenstelling is het NUT officieus al een paar jaar bezig. Boris, Floor en Greg kennen elkaar van de acteursopleiding van de HKU, waar in het eerste jaar al bleek dat hun gedeelde interesses en gezamenlijke koppigheid voor een goede samenwerking zorgden. "Tussen ons klikt het, omdat het ook goed kan clashen." Floor: "Discussie is ook de manier om tot iets te komen."



Maar het echte NUT start 3 oktober. Want dan staan ze voor het eerst als het NUT in Theater Kikker, met 3 verschillende voorstellingen, verspreid over 4 avonden. Floor: "'Half 2 is begin 1900 geschreven, maar iedereen die het ziet, herkent het, en zegt dat dat inderdaad is hoe zo’n nacht verloopt." 'Half 2', een eenakter van Schnitzler, gaat over een nachtelijk afscheid dat hij wel, en zij niet wil. Het was het afstudeerproject van Greg. Boris maakte 'Zelf’s', en samen spelen ze in 'Dom wachten op een dienstlift' van Pinter, waarvan SAP al een voorproefje kreeg op het Uitfeest. "Het worden echte NUT-avonden," zegt Greg, doelend op hun kick-off en daarmee hun introductie aan Utrecht. Twee eenakters op een avond, met een pauze tussendoor. "En daarna naar de kroeg," vult Boris gauw aan. "Want het nut van theater is toch ook wel bier."


Informatie

Aanbevolen

Kikker Vooruit
Kick-Off