Home / festivals / KulturSonntag Niemandsland

Laura vraagt aan Else

KulturSonntag Niemandsland

12-11-2009 | festivals | 
|
Laura: Welke grenzen zijn er vandaag overschreden?
Else: Mijn eigen grens vond ik toen ik klappertandend op de val van de muur op het Stadhuisplein stond te wachten. De kou deed mij bijna besluiten, de val van de muur vol wensen, de val te laten. Ubica het kraakpand op het plein zorgt voor een echte wending van de dag. Zij laten net nadat de muur is ingestort Electro-muziek horen vanuit hun raam. Er wordt gezongen door een megafoon en er is een drumstel in de vernsterbank gebouwd. Dit is naar mijn menig de meest grens overschrijdende actie van de KulturSonntag. Hoort het erbij of niet?

foto: Sebastiaan ter Burg

Laura: Heb je ergens vandaag het Oost-Duitse gevoel gekregen?
Else: Het Oost-Duitse gevoel bekroop mijn vooral in DB’s studio’s. Daar speeldt de DDR-band Herbst in Peking en voorafgaand van hun optreden wordt er een gesprek gevoerd en een film vertoond. Het gesprek vooraf doet me verplaatsen in de wereld van de DDR. DDR-undergroundkenner Alexander Pehlemann en vooral de zanger van Herbst in Peking Rex Joswig vertelt op beeldende wijze hoe zij twintig jaar geleden muziek probeerden te verkopen. Verhalen over hoe cassettes die via Hongarije naar West-Berlijn werden vervoerd om een single op vinyl in Oost-Berlijn uit te kunnen brengen. Of hoe de zanger van Herbst in Peking naar de Chinese ambassade ging en daar aan ene meneer Whong vroeg: “Wat vinden jullie van onze bandnaam?” Waarop meneer Whong antwoorde: “Het is een eer.” Op deze manier kon Rex Jowing de autoriteiten overtuigen dat de bandnaam de banden met China niet zouden verslechten. “

Laura: Is er vandaag de dag nog iets terug te vinden van de muur?
Else: Ja, Yo-opera heeft jonge talenten uit Berlijn en Nederland gevraagd een tekst te shcrijven naar aanleiding van ‘de val’ twintig jaar geleden. In de resultaten van de makers is te zien, dat zij allemaal nog een gevoel hebben bij de gebeurtenis. In de Stadsschouwburg zijn routes uitgestippeld waar op verschillende plekken de teksten in operavorm worden gepresenteerd. Vooral de vorm waarin de jonge makers denken blijft hangen. Buiten op het veld voor de Schouwburg wordt de tekst van de Nederlandse Mila Miedema uitgevoerd. Je wordt in groepjes ingedeeld en via paraplu’s naar verschillende zangers en muziek uit cementmachines geleid. Door het lopen over het veld hoor je de muziek, gecomponeerd door Ferdinand Breil, vanuit verschillende standpunten. In de Douwe Egberts zaal wordt de tekst van de Duitse Paul Wolters gepresenteerd. Het publiek zit op het podium terwijl de zangers in de grote zaal je verassen door mooi lichtgebruik. Plotseling zijn daar twee zangers boven in de zaal en verschijnen er een heleboel militaire jasjes.

Aanbevolen

Verslag

KulturSonntag Niemandsland

Verslag

Niemandsland

Verslag

No Market

Verslag

Laura vraagt aan Anne

Verslag

Anne vraagt aan Laura

Verslag

Jazz Enz. '09

Verslag

Una Domenica Particulare

Verslag

Culturele Zondag Dans